این مطلب درباره تجربه من در مورد محصولی به نام Inkdrop است که به صورت فردی توسعه داده شده است. این سرویس یک برنامه یادداشت برداری Markdown با قابلیت همگام سازی ابری است. این محصول یک نرم افزار به عنوان سرویس یا SaaS است که اکنون حدود 600 مشتری داشته و ماهانه 3200 دلار با قیمت 4.99 دلار در ماه یا 49.9 دلار در سال درآمد دارد. من به صورت آزاد کار می کنم اما به لطف درآمد این برنامه، امسال هیچ کار آزادی را نپذیرفتم.
من تاکویا هستم. قول داده بودم تجربه ام را به اشتراک بگذارم که چگونه این کار را انجام دادم. امیدوارم این مطلب برای توسعه و رشد محصولات شما مفید باشد. اگر علاقه مندید که چگونه آن را با موفقیت راه اندازی کردم، لطفاً این مقاله را بخوانید:
فهرست مطالب:
- برای جذب کاربران احتیاجی به لینک گرفتن از سایت های بزرگ ندارید
- نرخ ریزش به طور شگفت انگیزی پایین است
- انجمن کاربران راه بیندازید و زمان زیادی را در آن برای کاربران صرف کنید
- نقشه راه محصول خود را منتشر کنید
- با کاربران پولی به صورت ویژه رفتار کنید
- استراتژی خود را بگویید
- ناقص بودن خود را بپذیرید
برای جذب کاربران احتیاجی به لینک گرفتن از سایت های بزرگ ندارید
Inkdrop دو سال پیش به طور رسمی شروع به کار کرد و کاربران اولیه در حالی که در سرویس در نسخه بتا بود، جذب آن شدند. چون این سرویس یک محصول برای مخاطبان خاص یعنی توسعه دهندگان است و برنامه های عمومی مشابه زیادی مانند Evernote وجود دارد لذا Inkdrop تاکنون در هیچ رسانه خبری یا وبلاگ بزرگی معرفی نشده است. حتی تاکنون تبلیغاتی برای آن انجام نداده ام. درعوض، فقط بر روی شادتر کردن کاربران موجود تمرکز کردم و چند پست وبلاگی در مورد استراتژی های “موفق” خود در مورد محصول و حرفه آزاد خود نوشتم. این کارها به تدریج باعث رشد کاربران برنامه از طریق معرفی سیستم توسط استفاده کنندگان به یکدیگر شد.
همه کارهای ارتباط گرفتن با کاربران را خودم انجام دادم. به این دلیل رشد کاربران همیشه آرام و پایدار بوده است. این حالت بهتر از ایجاد سروصدا در رسانههای بزرگ است زیرا ترافیکی که آنها ایجاد میکنند باعث میشود سرورهای شما بیش از حد شلوغ شده و سؤالات زیادی از طرف کاربران مطرح شود که نمیتوانید به موقع به همه آنها پاسخ مناسب بدهید لذا منجر به ارائه خدمات ضعیف به کاربران می شود. در واقع عجله ای برای رشد وجود نداشت چون این کسب و کار استارتاپی نبود که برای خروج عجله داشته باشد و باید به آرامی رشد می کرد.
نرخ ریزش به طرز عجیبی پایین است
کاربران سیستم معمولا تا ماهها به استفاده از آن ادامه میدهند مگر اینکه قبل از پرداخت حق عضویت، مشکل مهمی در آن پیدا کنند. نرخ ریزشی که اخیرا داشته ایم در حدود 2 تا 3 درصد بوده است که به طرز شگفت آوری پایین است. حدس میزنم که دلیلش این است که توسعهدهندگان در مورد ابزارها بسیار حساس هستند. آنها در طول سال ها مشتاقانه برنامه های دیگر را آزمایش کرده اند و در نهایت برنامه من را انتخاب کردند. به همین دلیل است که به راحتی به برنامه های دیگر سوئیچ نمی کنند. نمونه ای از صحبت آنها را اینجا می بینید:
برنامه شما زندگی مرا تغییر داده است. من چند برنامه برای نشانه گذاری در طول این چند سال امتحان کرده ام و بسیار خوشحالم که بالاخره یک برنامه مناسب پیدا کردم. کارتان عالی است! – جیمز لیلیوت
اما این دسته از افراد همیشه به دنبال ابزارهای بهتر هستند. آنها حتی مثل من سعی می کنند خودشان محصول را بسازند. برای پایین نگه داشتن نرخ ریزش، برنامه باید دائما به روز شده و پایدار نگه داشته شود.
زمان زیادی را در انجمن کاربران صرف کنید
تمرکز بر ارائه پشتیبانی خوب به کاربران در مراحل اولیه بسیار مهم است و چیزی از اهمیت آن در مرحله رشد، کم نمی شود. من استفاده از GitHub برای پشتیبانی را کنار گذاشتم و یک انجمن رسمی با استفاده از Discourse که یک سامانه گفتگوی متن باز با تعداد زیادی افزونه هست و از REST API پشتیبانی می کند، راه اندازی کردم. صفحه ورود Inkdrop را با این برنامه به صورت ورود یکپارچه (Single Sign-On) ادغام کردم تا بتوانم کاربرانی که مطلب در انجمن ارسال می کنند را شناسایی کنم. در زمان نگارش این مقاله 264 موضوع و 1367 پست ایجاد شده که 620 مطلب را من ارسال کرده ام.
صرف وقت زیاد در انجمن اتلاف وقت نیست. با افزایش تعداد پست ها، انجمن به عنوان پرسش های متداول و تاریخچه افکار من عمل می کند. وقتی برنامه به کاربران پیشنهاد می شود یا آنها مشکل یا سوالی درباره آن دارند ابتدا آن را در گوگل جستجو می کنند که معمولا به سمت انجمن هدایت می شوند که روندی کاملا مشابه Stackoverflow می باشد. با این روش کاربران می توانند به سرعت پاسخ خود را دریافت کنند و همچنین شما می توانید از پاسخ دادن به سؤالات مشابه خودداری کنید. نتیجه این است که می توانم روی چیزهای دیگر تمرکز کنم.
نقشه راه محصول خود را منتشر کنید
از آنجایی که این سرویس یک پروژه شخصی است، طبیعی است که کاربران در مورد احتمال بسته شدن آن نگران باشند. این نگرانی حتی در مورد محصولات شرکت های بزرگ هم وجود دارد. برای حل این مساله می توانید در مورد آینده این سرویس با کاربران صحبت کنید. به آنها بگویید که چه ویژگی در سرویس در آینده راه اندازی خواهد شد تا سطح انتظار آنها را کنترل کنید یا به انتظارات آنها پاسخ بدهید. در طول این چند سال من نقشه راهم را در مطالب زیر منتشر کرده ام:
- کارهای سرویس در آینده — Dec 7, 2016
- نقشه راه سرویس (نسخه 2) — Sep 26, 2017
- نقشه راه سرویس (نسخه 3) — Sep 28, 2018
احتمال می دهم که طولانی کردن دوره اشتراک مشتریان، اثرگذاری نقشه راه را بیشتر می کند زیرا کاربران در دوره اشتراک منتظر ویژگیهایی که میخواهند در سرویس پیاده سازی شود، می مانند. جمله زیر نشان دهنده همین مساله است:
Inkdrop مدتی است که برنامه یادداشت من بوده است و بسیار مشتاق شنیدن در مورد ویژگی های جدید آن هستم. – لوک استیسی، از نظری در نقشه راه نسخه 3
این مساله حتی باعث می شود چرخه عمر نرم افزار یا سرویس طولانی تر شود چون چنین بازخوردهایی به من یا هر توسعه دهنده دیگری انگیزه می دهد که برای ادامه دادن واقعا لازم است. من به این نتیجه رسیدم که نباید پنهان کاری کنم و افکار خود را در مورد محصول با کاربران در میان بگذارم.
با کاربرانی پولی به صورت ویژه رفتار کنید
همانطور که گفتم من فقط بر روی خوشحال کردن کاربران فعلی برای ایجاد رشد تمرکز کردم. راه های مختلفی برای تقویت وفاداری کاربران وجود دارد.
یک نشان در پروفایل کاربران پولی در انجمن اضافه کنید
من انجمن را سفارشی کردم تا نشان ستاره را فقط برای کاربران پولی نشان دهد. این ویژگی به من امکان می دهد به راحتی تشخیص دهم که آیا یک کاربر پولی است یا خیر و می توانم اولویت بندی کنم که ابتدا به کدام مطالب پاسخ بدهم (اگرچه من در سریع ترین زمان ممکن به همه آنها پاسخ داده ام).
در مورد نقشه راه بعدی بحث کنید
انجمن ما دارای یک بخش محدود است که فقط کاربران پولی می توانند آن را مشاهده و و به آن مطلب ارسال کنند. من از این بخش برای بحث در مورد نقشه راه بعدی با مشتریان استفاده کردم. این یک راه عالی برای ایجاد احساس خاص در آنها است. علاوه بر این کاربران در این بخش همکاری زیادی از خود نشان می دهند چون از قبل مفهوم و نتیجه آن را درک کرده اند.
تست بتا خصوصی
هنگام توسعه اپلیکیشن موبایل جدید، فقط کاربران پولی مجاز به آزمایش آن بودند. به نظر می رسید که از آن لذت می بردند و بازخوردهای زیادی به من دادند. من تعجب کردم که چند کاربر پلن آزمایشی خود را به صورت دستی قطع کرده و سرویس پولی را خرید کردند تا بتوانند نسخه بتا را امتحان کنند.
استراتژی خود را بگویید
شما بخشی از محصول خود هستید. هرچه بیشتر توسط مردم شناخته شوید، شانس استفاده از محصول شما بیشتر می شود. وبلاگ نویسی روشی قدرتمند برای جذب افرادی است که به طور بالقوه از محصول شما استفاده می کنند. بله، صادقانه بگویم، این محتوای وبلاگ نیز بخشی از بازاریابی محتوای من است. همانطور که برایان کلارک می گوید، در مورد هر آنچه که می توانید «تدریس» کنید، بنویسید:
این روزها، مردم میخواهند قبل از خرید، یاد بگیرند. به جای سخنرانی شنیدن، آموزش ببینند – برایان کلارک
فکر میکنم حق با اوست، من هم از سخنرانی شنیدن متنفرم و اعتقادی به سخنرانی توسط بازاریابان، رپورتاژ و تبلیغات ندارم. زیرا آنها فقط سعی میکنند محصولات خود را بفروشند و اطلاعاتی که میدهند، مفید یا حتی قابل اعتماد نیستند. اما من به افرادی که مرا خوشحال می کنند، اعتقاد دارم.
آموزش راه خوبی برای شاد کردن مردم است. به عنوان مربی باید چیزی داشته باشید که بتوانید آموزش دهید اما اگر بتوانید استراتژی بنویسید بسیار بهتر از راهنمایی کردن است زیرا افراد کمی در مورد استراتژی ها صحبت می کنند. افراد زیادی هستند که می توانند در مورد چگونگی حل یک مشکل خاص در کدنویسی جاوا اسکریپت و غیره صحبت کنند. اما، برای مثال، یک پست وبلاگ من در مورد اینکه چگونه به عنوان یک توسعه دهنده مستقل قیمت گذاری کنید، بسیار ارزشمندتر بوده و در 14800 بازدید داشته است.
باز هم، شما بخشی از محصول خود هستید. پستهای وبلاگ شما باید داستان شما را بیان کند. مردم مقالات شما را می خوانند، سپس به شما علاقه مند می شوند. برخی از مشتریان من گفتند که مایلند به جای محصول من، از خود من حمایت کنند. گفتن داستان شما ارزش محصول شما را افزایش می دهد.
به رقبای خود توجهی نکنید
مجبور نیستید به رقبا اوجه کنیدهمیت دهید. این کار وقت تلف کردن است. چون مسیر شما طبق نقشه راهی است که تدوین کرده اید پس میدانید که مقصد شما کجاست. حتی اگر رقبا ویژگی های محصول شما را کپی کنند باز می توانید آن را نادیده بگیرید زیرا فردی هستید که محصول خود را بیشتر درک می کنید، می دانید که چگونه کار می کند و چرا کار می کند.
اگر بیش از حد به رقبای خود توجه می کنید، تحت تأثیر آنها قرار خواهید گرفت و اشتیاق شما برای پیروز شدن بر آنها یا عدم شکست از آنها، بیشتر می شود. انگیزه اولیه خود را در ذهن داشته باشید که این یک محصول خاص است که ابتدا مشکل خود شما را حل می کند و برای شکست دادن دیگران طراحی نشده است. به همین صورت، رقبای شما نیز مشکلات خاص خود را دارند که باید آنها را حل کنند. می توانید با آنها همزیستی کنید.
مردم همیشه در مورد اینکه کدام محصول بهترین است، صحبت می کنند. اما این فقط یک دیدگاه در مورد نیازهای آنهاست. هر کس نیازها و مشکلات متفاوتی دارد. هدف شما فقط افرادی هستند که با شما همفکر بوده و راه حل مشکل خود را در محصول شما می بینند. فقط به مسیر خود ادامه دهید.
نقص های خود را بپذیرید
محصول مانند یک موجود زنده است پس هیچ وقت کامل نخواهد شد. با رشد محصول کارهای بیشتری برای انجام دادن خواهید داشت. حتی اگر فکر میکنید هنوز کامل نیست، آن را منتشر کنید زیرا هر نسخه یک آزمایش امکانسنجی است. در هر انتشار چیز جدیدی پیدا خواهید کرد که از کاربران انتظارش را نداشتید.
در مسیر خود با فراز و نشیب های زیادی روبرو خواهید شد. یک ویژگی جدید ممکن است اشکال مهمی ایجاد کند که متوجه آن نشوید و باعث شود برخی از مشتریان برنامه را ترک کنند. من اخیراً چنین چیزی را تجربه کردم، اما فکر می کنم این یک فرآیند ضروری برای قابل اعتمادتر کردن برنامه است. شما کامل نیستید. محصول شما هم کامل نیست. کار خود را تمام کنید و ببینید چگونه پیش می رود. فقط ترس به خودتان راه ندهید.