ایلان ماسک نزدیک به هشت سال است که علناً در مورد چشم انداز گسترده خود برای استقرار در مریخ صحبت می کند، که مربوط به سخنرانی در گوادالاخارا، مکزیک، در سپتامبر 2016 است.
این آخر هفته، در تأسیسات Starbase اسپیس ایکس در جنوب تگزاس، ماسک بار دیگر نقش «چند سیارهای کردن زندگی» خود را بر عهده گرفت. ماسک خطاب به کارمندان در محل کارخانه استارشیپ این شرکت در مورد “فوریت بسیار” مورد نیاز برای گسترش “نور آگاهی” فراتر از زمین صحبت کرد. دلیلش این نیست که سیاره اصلی بشریت یک علت گمشده است یا نباید حفظ شود. در عوض، ماسک گفت، او نمیخواهد بشریت تمدنی تک سیارهای باقی بماند که به ناگزیر با مصیبتهایی مواجه خواهد شد که به گونهها پایان میدهد.
همه اینها برای علاقه مندان به پروازهای فضایی و ناظران ماسک، قلمروی نسبتاً آشنا است. اما در طول هشت سال گذشته او تبدیل به چهره ای بحث برانگیز و قطبی شده است. بر اساس رفتار او، بسیاری از مردم اظهارات ماسک در مورد مریخ را به عنوان اظهارات یک مرد بزرگ رد می کنند. با این حال، حداقل در مورد پرواز فضایی، این اشتباه است. جاهطلبیهای چند سیارهای ماسک امروز معتبرتر است، زیرا اسپیسایکس گامهایی را در جهت انجام کاری که به گفته او این شرکت انجام خواهد داد، برداشته است.
SpaceX امروز سخت افزار واقعی دارد و سه پرواز آزمایشی را انجام داده است. ماه آینده امکان چهارم وجود دارد.
ماسک این آخر هفته با توصیف رؤیای جسورانه مریخ گفت: «سوررئال به نظر می رسد، اما واقعی است».
بوستر و استارشیپ
ماسک به عنوان بخشی از سخنرانی 45 دقیقهای خود در مورد تقویتکننده Starship، مرحله فوقانی و برنامههای شرکت برای تحویل میلیونها تن محموله به مریخ برای تمدن خودپایه صحبت کرد.
اگر هزاران پرتاب غیرممکن به نظر می رسد، ماسک خاطرنشان کرد که اسپیس ایکس اکنون 327 پرتاب موفقیت آمیز فالکون را تکمیل کرده است و 80 درصد از آن ها از تقویت کننده استفاده کرده اند. او گفت که امسال، اسپیس ایکس حدود 90 درصد از جرمی که از سیاره به مدار فرستاده می شود را پرتاب خواهد کرد. او افزود که چین حدود 6 درصد را راه اندازی خواهد کرد و بقیه جهان 4 درصد دیگر را به خود اختصاص خواهند داد.
این نوع عملکرد به ماسک اطمینان داده است که قابلیت استفاده مجدد را می توان با تقویت کننده Super Heavy که استارشیپ را تقویت می کند، به دست آورد. در پرواز آزمایشی بعدی خودرو، احتمالاً در ماه مه، این شرکت تلاش خواهد کرد تقویت کننده را بر روی یک برج مجازی در خلیج مکزیک فرود آورد. اگر این فرود به اندازه کافی دقیق باشد، اسپیس ایکس تلاش خواهد کرد تا بوستر را در پنجمین پرواز آزمایشی با مکانیسم های چاپستیک مانند برج پرتاب عظیم استارشیپ بگیرد.
ماسک گفت: «این یک برنامه موفقیت محور است، اما در محدوده احتمالی است. با انجام چندین پرواز آزمایشی در سال جاری، ماسک گفت که شانس گرفتن بوستر با برج پرتاب در سال جاری 80 تا 90 درصد است.
فرود آمدن و استفاده مجدد از استارشیپ، که باید از ورود مجدد آتشین به جو زمین جان سالم به در ببرد، زمان بیشتری خواهد برد. این وسیله نقلیه در طی آزمایش پرواز در ماه مارس در حین تلاش برای بازگشت از طریق جو شکسته شد و سوخت. ماسک گفت که در پرواز بعدی، هدف مرحله فوقانی استارشیپ، زنده ماندن از این گرما و فرود کنترل شده در اقیانوس است. در مقطعی از سال جاری، او انتظار دارد که SpaceX به این نقطه عطف دست یابد و سپس فرود Starships را در سال آینده در تگزاس آغاز کند.
ساختن بیشتر، ساختن بزرگتر
اسپیس ایکس همچنین در حال ساخت زیرساخت های زمینی اضافی و ارتقاء طراحی به Starship است.
ماسک گفت که این شرکت دومین برج پرتاب را در تگزاس خواهد ساخت تا پروازهای آزمایشی توسعه بیشتری را تسهیل کند. و تا پایان سال 2025 قصد دارد دو برج پرتاب Starship در فلوریدا برای شروع پشتیبانی از پرتاب های عملیاتی داشته باشد. در ابتدا، اینها احتمالاً از مأموریت های فرود ماه آرتمیس برای ناسا پشتیبانی می کنند.
این شرکت قصد دارد در سال جاری شش وسیله نقلیه دیگر Starship بسازد و تولید آن را در سال 2025 افزایش دهد زیرا یک کارخانه جدید در تاسیسات Starbase آنلاین می شود.
کشتی ستاره ای نیز بزرگتر خواهد شد، در درجه اول با افزایش طول خود. ماسک برنامههای این شرکت را برای “Starship 2” که قادر به پرتاب 100 تن به مدار پایین زمین در حالت کاملاً قابل استفاده مجدد و “Starship 3” با ظرفیت 200 تن یا بیشتر است، تشریح کرد. اگر این غیرواقعی به نظر می رسد، در نظر بگیرید که اسپیس ایکس از سال 2010 تا 2018 چهار ارتقاء بلوک اصلی را برای موشک فالکون 9 انجام داد که عملکرد آن را بیش از دو برابر کرد.
این وسایل نقلیه بزرگتر برای کاهش تعداد ماموریت های سوخت گیری مورد نیاز برای بارگیری یک وسیله نقلیه در مدار زمین برای سفر به ماه یا مریخ ضروری خواهند بود. ماسک گفت که هدف دستیابی به پیکربندی به گونهای است که تنها به پنج یا شش ماموریت سوختگیری برای پشتیبانی از کشتی ستارهای که میتواند 200 تن بر روی مریخ فرود بیاید، نیاز باشد.
آخرین وسیله نقلیه Starship 3 حدود 500 فوت (150 متر) قد خواهد داشت که حدود 20 درصد بزرگتر از وسیله نقلیه فعلی است. این به پیشران اضافی برای افزایش ظرفیت بالابر اجازه می دهد. ماسک گفت که این شرکت باید بتواند Starships را با قیمتی کمتر از قیمت اصلی موشک فالکون 1 که 6 میلیون دلار بود، به فضا پرتاب کند. با این حال، کشتی فضایی 400 برابر محموله حمل می کند.
ماسک گفت: «اینها اعداد غیرقابل تصوری هستند، اما ما هیچ قانونی از فیزیک را برای رسیدن به این هدف زیر پانگذاشته ایم.»
میلیون ها تن به مریخ
در نهایت، هدف ماسک این است که یک تمدن را در مریخ به عنوان اولین قدم بشریت در جهت تبدیل شدن به یک گونه چند سیاره ای بکار گیرد. برای انجام این کار، او معتقد است که مریخ به جمعیتی در حدود 1 میلیون نفر، با میلیونها تن ذخایر نیاز دارد تا مهاجران بتوانند در مریخ استخراج کنند و چیزهایی بسازند و رشد دهند تا خودکفا شوند.
این امر مستلزم مقدار پوچ پرتاب، 10 بار در روز، و اعزام ناوگانی متشکل از صدها وسیله نقلیه به مریخ در طول پنجره مسیر سفر کوتاه است که هر 26 ماه یکبار بین زمین و سیاره سرخ باز می شود. در نهایت، اگرچه چالش برانگیز است، ماسک معتقد است که انسانها میتوانند سیارهای مانند مریخ را «تثبیتکننده بالا» تشکیل دهند.
میزان خرید شما برای این دیدگاه بدون شک به تمایل شما به ماسک و احساس شما از دشواری ایجاد جوامع قابل سکونت در دنیای غیرقابل سکونت مانند مریخ بستگی دارد. چالش های مهندسی فوق العاده هستند. اما مردم سال هاست که SpaceX را دست کم می گیرند. به طور کلی، کارمندان با استعداد شرکت همان کاری را انجام داده اند که ماسک گفته است. حالا چرا متوقف شود؟
هشت سال پیش، زمانی که ماسک برای اولین بار برنامه های خود را برای مریخ بیان کرد، آنها را به عنوان “جسارت، جنون و درخشندگی” توصیف کردم. من هنوز معتقدم که هر سه صفت اعمال می شوند. در هر صورت، بینش جسورانه تر است. اما از امروز، با توجه به اینکه اسپیس ایکس ثابت کرده است که قابلیت استفاده مجدد از موشک یک چیز بسیار عملی است و با یک کارخانه پر جنب و جوش Starship در دست، آنها کمی دیوانه به نظر می رسند.
ماسک آخر هفته به کارمندانش گفت: «ما می توانیم این کار را انجام دهیم. من هم فکر نمی کنم که او اشتباه می کند.