پس از IFT-3 اسپیس ایکس برای چهارمین پرواز استارشیپ آماده می شود

اسپیس ایکس در حال آماده شدن برای پیگیری سومین پرواز استارشیپ خود – پروازی که با بزرگترین موشک تاریخ جهان به جهش دیگری دست یافت – با ماموریت IFT-4. احتمالاً در اوایل ماه مه، انتظار می‌رود چهارمین پرواز Booster 11 را با Ship 29 جفت کند، و کشتی دوم در حال حاضر در محل پرتاب برای کمپین آزمایشی Static Fire خود بازگشته است.

کشتی 28 و بوستر 10 از سکوی پرتاب مداری A در بوکا شیکا، تگزاس، در ساعت 8:25 صبح به وقت CDT بلند شدند. بلافاصله، Booster 10 تمام 33 موتور را داشت، درست مانند پرواز 2، و بوستر یک بار دیگر همه موتورها را در هنگام صعود روشن نگه می داشت.

سپس قطع موتورهای بیشتر (MECO) و جداسازی مرحله در T+2 دقیقه و 48 ثانیه آمد، جایی که کشتی 28 مرحله داغ را از بوستر 10 دور می کرد. مرحله داغ یک بار دیگر کاملاً کار کرد و به عنوان یک امتیاز، Booster 10 مانور تلنگر خود را کامل کرد. و سوزش کمر را تقویت کنید، اولین مورد برای Super Heavy. پس از سوختن، Booster 10 شروع به سر خوردن به سمت خلیج مکزیک کرد.

Starship’s Raptor engines have ignited during hot-staging separation. Super Heavy is executing the flip maneuver pic.twitter.com/T593ACilyD

— SpaceX (@SpaceX) March 14, 2024

بوستر 10 سپس در جو به پایین سر خورد و در ابتدا با باله های شبکه ای خود ثابت ماند. با این حال، متأسفانه، از نوسان غلتکی رنج می برد، به جلو و عقب می غلتید و نمی توانست قبل از سقوط به خلیج تثبیت شود.

اسپیس ایکس هنوز فاش نکرده است که آیا این مشکل ناشی از مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری است یا باد شدید که نتوانسته با آن مقابله کند. در هر صورت، Booster 10 حتی بهتر از Booster 9 عمل کرد، که راه را برای Booster 11 هموار می کند تا اولین Splashdown نرم را انجام دهد.

Booster had a good college try at the soft landing. Fair play, grid fins. This is massive progress. Amazing onboards. pic.twitter.com/p78IJFvd19

— Chris Bergin – NSF (@NASASpaceflight) March 14, 2024

کشتی 28 سوخت خود را با قطع موتور مرحله دوم (SECO) در T+8 دقیقه و 35 ثانیه کامل می کند. کشتی 28 اولین استارشیپی خواهد بود که پس از پرتاب موفقیت آمیز وارد فاز ساحلی می شود و به لطف Starlink، فیلم همچنان به زمین ارسال می شود.

در طول فاز ساحلی، کشتی 28 چند هدف را قبل از ورود مجدد داشت.

ابتدا آزمایش درب محموله وجود داشت که به نظر می رسید تا حدی باز می شود و به همه گازهای محبوس شده در محفظه محموله اجازه می دهد تا به فضا فرار کنند. نشانه هایی وجود دارد که درب هرگز به طور کامل باز نشد، اما این موضوع از طریق دوربین های داخلی بی نتیجه بود.

Pez door checkout complete, door closing, and HD views are over @Starlink pic.twitter.com/Kmb2SpMVTu

— SpaceX (@SpaceX) March 14, 2024

مرحله بعدی آزمایش انتقال پیشران برودتی بود که در آن اسپیس ایکس حدود ده تن اکسیژن مایع (LOX) را از مخزن سربرگ LOX به مخزن اصلی منتقل می کرد. اسپیس ایکس در طول فاز ساحلی، اعلام کرد که آزمایش پیشرانه کامل شده است. هیچ تایید ویدیویی در این مورد وجود ندارد، اما تیم ها داده ها را برای تعیین موفقیت آن تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

هدف نهایی این بود که یک رپتور در سطح دریا را سوزانده شود. با این حال، این به دلیل نرخ بالای رول در کشتی 28 لغو شد که قابل اصلاح نبود. بنابراین اسپیس ایکس تصمیم گرفت که وسیله نقلیه را به خطر نیندازد و آن را در راهروی ورود مجدد قرار داد.

سپس ورود مجدد کشتی 28 آغاز شد، اما به دلیل مشکل کنترل نگرش که قابل اصلاح نبود، کشتی 28 ابتدا به سمت خود و موتورها وارد شد. با این حال، به لطف اتصال پایین Starlink، تعامل زنده پلاسمایی با شروع دوباره ورود کشتی 28 قابل مشاهده است.

کشتی 28 در حین ورود مجدد گم می شود، اما قبلاً بسیاری از اهداف جدید را تکمیل کرده بود و راه را برای پرواز 4 هموار می کرد.

به دلیل شکست بوستر 10 در تکمیل فرود در آب نرم و ناتوانی کشتی 28 برای تکمیل مجدد، اسپیس ایکس باید یک بار دیگر تحقیقات ناگواری را انجام دهد تا مشخص شود چرا این خرابی ها رخ داده است.

برای IFT-4، کشتی 29 بیرون آمد و بر روی پد زیرمداری B قرار گرفت و پس از انجام یک چرخش اولیه قبل از پرواز 3، کمپین تست موتور خود را از سر گرفت.

این کمپین آزمایشی باید حداقل شامل یک آتش سوزی ساکن شش موتور و احتمالاً یک آتش سوزی ساکن تک موتور باشد. یک آتش سوزی ساکن تک موتور به احتمال زیاد شبیه آتش سوزی کشتی 28 است که شبیه سازی شده در فضا بود. جاده ها برای 25، 26 و 27 مارس بسته شده است که از ساعت 8 صبح تا 8 بعد از ظهر CDT برای آزمایش انجام می شود.

Ship 29 is rolling back to the launch site for its Static Fire test ahead of flying on IFT-4.https://t.co/e3xbqPnwZ5 pic.twitter.com/evfC5S1uRS

— Chris Bergin – NSF (@NASASpaceflight) March 22, 2024

شریک کشتی 29، Booster 11، از 20 نوامبر در سمت راست ایستگاه کاری Mega Bay قرار داشته است. Booster 11 قبلاً آزمایش برودتی خود را کامل کرده است و به محض اینکه پایه پرتاب مداری (OLM) آماده شد، باید برای آزمایش آتش ثابت آماده شود. بار دیگر آماده آزمایش

OLM به برخی تعمیرات و کار نیاز دارد. تیم ها هود قطع سریع تقویت کننده (BQD) را جدا کردند تا آسیب قابل توجهی به شیلنگ های برودتی اصلی اکسیژن مایع (LOX) و متان مایع (LCH4) که تقویت کننده را تامین می کنند، نشان دهند. قبل از اینکه آزمایشی روی OLM انجام شود، اینها باید تعمیر یا جایگزین شوند.

در خلال کنفرانس ماهواره، گوین شاتول، مدیر ارشد عملیات اسپیس ایکس، اظهار داشت که استارشیپ باید در حدود شش هفته دیگر آماده پرواز شود و افزود که پرواز 4 ماهواره‌ای روی هواپیما نخواهد داشت.

با این حال، به احتمال زیاد، هدف برای کشتی 29 تکمیل سوختگی در فضا است که نمی‌توان آن را در کشتی 28 انجام داد و سعی در کنترل وسیله نقلیه در هنگام ورود مجدد داشت.

علاوه بر این، Gwynne Shotwell بیان کرد که اهداف برنامه Starship در سال جاری رسیدن به مدار، استقرار ماهواره‌ها و بازیابی هر دو مرحله است. مشخص نیست که آیا Gwynne Shotwell به معنای فرود در آب نرم یا گرفتن یک تقویت کننده و کشتی در هنگام بازیابی هر دو مرحله است.

اسپیس ایکس کارهای زیادی پیش از پرواز بعدی دارد و در صورت موفقیت کامل، می تواند قدرتمندترین موشک عملیاتی تاریخ بشر را برای استفاده داشته باشد. تمام چیزی که استارشیپ باید تکمیل کند حداقل یک سوختن در فضا است و اسپیس ایکس می تواند ماهواره ها را در مدار قرار دهد.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *