ژاپن از طرح های نسل بعدی هواپیمای مسافربری رونمایی کرد

ژاپن روز چهارشنبه برنامه‌های خود را برای توسعه نسل بعدی جت مسافربری در دهه آینده اعلام کرد، پس از آن که آخرین تلاش دشوار، به رهبری یک شرکت خصوصی، یک سال پیش کنار گذاشته شد.

در بیانیه ای از وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت آمده است که پروژه جدید دولتی-خصوصی با هدف استفاده از “فناوری های زیست محیطی جدید” مانند هیدروژن یا برق هیبریدی انجام می شود.

در بیانیه آمده است: «برای ما مهم است که نسل بعدی هواپیماها را بر اساس فناوری‌هایی بسازیم که ژاپن در آن رقابتی است و در عین حال به کربن زدایی حمل‌ونقل هوایی نیز کمک می‌کند».

یک مقام وزارت اقتصاد پس از نشست غیرعلنی سیاستمداران، کارشناسان و بازرگانان برای بحث در مورد استراتژی صنعت هوانوردی ژاپن گفت که هواپیمای جدید پس از سال 2035 آماده خواهد شد.

این مقام گفت که طی 10 سال آینده، سرمایه گذاری بالغ بر پنج تریلیون ین در صنعت از جمله برای توسعه هواپیمای مسافربری جدید مورد نیاز است.

تلاش تازه برای ساخت اولین هواپیمای مسافربری کشور در بیش از نیم قرن گذشته پس از آن صورت گرفت که صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) تلاش مورد انتظار خود را در فوریه 2023 کنار گذاشت.

پروژه مشکل ساز توسعه یک هواپیمای دو موتوره برای پروازهای کوتاه تا متوسط، 10 سال پس از آن که این جت برای عرضه تجاری قرار داشت، با مشکلات فنی و تاخیرهای مکرر در تحویل، کنار گذاشته شد.

کازوچیکا ایواتا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت، در اظهاراتی که در ابتدای جلسه روز چهارشنبه برای مطبوعات آزاد بود، به کمیته گفت: «برای اینکه صنعت هواپیماسازی ژاپن به رشد پایدار دست یابد، ما نمی‌توانیم از موقعیت خود به عنوان تأمین‌کننده قطعات راضی بمانیم». .

او گفت: «در زمینه‌های تجاری جدید فناوری‌های کربن خنثی، از جمله هیدروژن، هدف ما این است که موقعیت پیشرو داشته باشیم» و با بازیگران جهانی برای توسعه یک هواپیمای باریک بدن شریک هستیم.

چین ماه گذشته اولین جت مسافربری تولید داخل خود را در سنگاپور به نمایش گذاشت تا با مدل تک راهرو خود سلطه ایرباس و بوئینگ را به چالش بکشد.

ژاپن آخرین بار در سال 1962 یک هواپیمای مسافربری تجاری راه اندازی کرد — YS-11 توربوپراپ که حدود یک دهه بعد متوقف شد.

سوخت هیدروژنی هنگام سوزاندن دی اکسید کربن منتشر نمی کند و این امر آن را به چشم انداز هیجان انگیزی برای ژاپن تبدیل می کند که بی طرفی کربن را تا سال 2050 هدف قرار داده است.

اما فعالان محیط زیست در مورد استفاده از آن بدون یک زنجیره تامین قابل اعتماد برای هیدروژن به اصطلاح “سبز” که از منابع انرژی تجدید پذیر تولید می شود، تردید دارند.

“هیچ چیز مشخصی هنوز قطعی نشده است، اما احتمالات شامل برق هیبریدی، احتراق هیدروژن، هیدروژن FC – اینها فناوری های احتمالی نسل بعدی هستند که ما به دنبال آنها هستیم و قصد داریم تحقیقات خود را در توسعه هواپیمای جدید عمیق تر کنیم.” این مقام به خبرگزاری فرانسه گفت.

ادوارد بورلت، تحلیلگر CLSA در ژاپن که MHI را پوشش می‌دهد، به خبرگزاری فرانسه گفت که جت میتسوبیشی هوی یک “بار هزینه سنگین” و “یک پروژه کابوس” است.

او گفت که توسعه این هواپیما در یک کنسرسیوم می تواند خطرات را ایجاد کند، اما همچنین می تواند هماهنگی چنین پروژه ای را دشوارتر کند. “مسئله اصلی در اینجا احتمالاً جنبه هیدروژنی چیزها خواهد بود اگر آنها به دنبال این هستند.

بورلت افزود: «از لحاظ مفهومی، این یک ایده عالی است» و «اگر کسی قصد توسعه یک هواپیمای هیدروژنی را دارد، فکر می‌کنم ژاپن در موقعیت خوبی برای انجام این کار قرار دارد». “اما مزایای چنین کاری و هزینه های مربوط به توسعه برای من کمی مخاطره آمیز به نظر می رسد.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *